Region Örebro läns webbplats för personal inom vård och omsorg.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Madrass.jpg

Illustration: Majsan Sundell

 

Det finns olika typer av madrasser som används inom vård och omsorg. Madrasser är gjorda i olika material, till exempel skum eller luftceller och är utformade för att fördela eller avlasta tryck.

Val av madrass utgår från hur stor risk patienten har att få ett sår eller om patienten redan har ett sår. Madrassen är bara en del av behandlingen av trycksår.

Madrassen kan bli ett hinder för att individen ska kunna röra sig självständigt. Detta bör beaktas och utvärderas vid förskrivning. 

Förskrivarstöd

Avlastning av hälar kan göras på olika sätt. Ett enkelt sätt är att använda en positioneringskudde med full längd under vaderna för att lyfta upp hälarna. Knät ska vara lätt böjt eftersom översträckning av knät kan orsaka obstruktion av vena poplitea, vilket ökar risken för djup ventrombos.

För att kontrollera tryckavlastningen läggs ett papper under hälarna – om det inte skrynklas och kan tas bort utan motstånd är avlastningen tillräcklig.

Tabellen nedan är en vägledning för vilken typ av madrass som förskrivs utifrån den kliniska hudbedömingen och RAPS.

Resultat av hudbedömning och RAPS 

Typ av madrass

INGA SÅR eller LÅG RISK FÖR SÅR
RAPS-poäng över 29 och inga sår

Sortimentsansvar: Länets kommuner

 

Sortiment: Trycksårsförebyggande bas- och medelriskmadrass

 

Förskrivare: Arbetsterapeut 

MEDELRISK FÖR SÅR
RAPS-poäng 29 eller lägre och EPUAP sårkategori 1-2
HÖG RISK FÖR SÅR
RAPS poäng 29 eller lägre och EPUAP sårkategori 3-4, samt icke klassificerbara eller misstänkt djupa sår 

Sortimentsansvar: Centrum för hjälpmedel

 

Sortiment: Tryckavlastande madrass

 

Förskrivare: Omvårdnadsansvarig sjuksköterska

 

Kommunerna i Örebro län har samlat sina kriterier för omvårdnadshjälpmedel i ett dokument. I kapitel 11 hittar du kriterier för madrasser.

Till patient i hemsjukvård eller särskilt boende

  1. Fyll i förskrivningsblanketten
  2. E-posta förskrivningsblanketten 
  3. Ring till kundtjänst för att ange personuppgifter
  4. Leverans bokas vid samtalet

Vid hemlevernas får patienten betala transportavgift.

Till patient som skrivs ut från slutenvården

Det är parternas gemensamma ansvar att avsätta tillräckliga resurser så att patienten får de insatser och hjälpmedel som behövs för att utskrivning från sluten vård kan ske på ett tryggt och effektivt sätt. Det är fortfarande omvårdnadsansvarig sjuksköterska i kommunen som ansvarar för förskrivningen. 

  1. Fyll i förskrivningsblanketten
  2. E-posta förskrivningsblanketten
  3. Ring till kundtjänst för att ange personuppgifter
  4. Leverans bokas vid samtalet

Vid hemlevernas får patienten betala transportavgift.

Förskrivningen görs enklast genom att du ringer till CFH:s kundtjänst. Fyll i förskrivningsblanketten innan du ringer, vid samtalet bokas tid för leverans.

Vid hemlevernas får patienten betala transportavgift.

 

Kontaktuppgifter kundtjänst

Kundtjänst Centrum för hjälpmedel

Du som vill kan komma till CFH och prova att montera, installera och demontera en CuroCell A4 CX20-madrass. På så vis är du förberedd inför inprovning hos patient.

 

Vi rekommenderar att du avsätter cirka 90 minuter då det tar 20-30 minuter att fylla/tömma madrassen på luft.

 

Tid bokas enklast via e-post.

Lars Kälvemark

Hjälpmedelskonsulent i kundtjänst

Madrassen levereras vanligen till förskrivaren. 

Avsätt cirka en timme för installation och inprovning/inställning av madrassen.

Madrassen är en ersättningsmadrass och ska ligga direkt på sängbottnen.

 

Att tänka på

  • Används justerbar säng ska madrassen fästas enbart i sängens rörliga delar. 
  • Sängen bäddas med så få lager som möjligt för att inte ta bort madrassens tryckavlastande funktion. Patientens behov styr (lägesändring, förflyttning och läckage).
  • Har patienten inkontinenshjälpmedel är det viktigt att säkerställa att bästa skyddet är förskrivet, så att extra skyddsunderlägg om möjligt kan uteslutas.

Handcheck

Handcheck utförs för att kontrollera att madrassystemet fungerar som det ska.

Här på Youtube kan du se Care of Swedens instruktionsfilm för handcheck.

Uppföljning

Uppföljning av insatsen sker kontinuerligt i intervaller om maximalt tre månader. Att behovet kvarstår ska rapporteras till CFH. Utebliven rapportering kan medföra att hyreskostnaden debiteras vårdgivaren. 

Vid rapporteringen behöver du madrassens individnummer, det finns på madrassen, exempelvis CFH1234.

Pekar uppföljningen på att patienten inte längre uppfyller kriterierna för tryckavlastande växeltrycksmadrass kommer du uppmanas att byta ut den mot en annan.

Rapportering uppföljning av madrass

Har S-albumin bedömts
Kategorisering enligt EPUAP
Fortsatt behov?

När behovet upphört kontaktas CFH:s kundtjänst.

Nedmontering madrass

Det tar cirka 20 minuter för madrassen att tömma sig på luft.

  • Rengör madrassen
  • Lägg madrassen i medföljande väska
  • Pumpen ska läggas mitt i madrassen, då blir den skyddad vid transport

Hämtning madrass

Madrassen hämtas på anvisad plats av transportbolaget Bring.

Skadad/Trasig madrass

Ansvarig vårdgivare debiteras kostnaden för skador som har uppstått på grund av handhavandefel.

Madrassen fungerar inte som den ska

  • Felsök enligt bruksanvisning
  • Kvarstår felet, ring CFH:s kundtjänst 019-6024200

Rekondyte

Madrasser som lånas av patient i mer än ett år behöver tas in för service och rekond. Det görs genom ett madrassbyte hos patient. CFH kontaktar förskrivaren för bokning av byte.

Madrasspumpen kan också själv signalera att det är dags för service, då ringer förskrivaren CFH:s kundtjänst för bokning av madrassbyte.

Om du som förskrivit en eller flera madrasser ska avsluta din tjänst eller av annan anledning inte längre ska ha kvar omvårdnadsansvaret för en patient behöver vi få vetskap om det. Saknas uppgifter om förskrivare vid exempelvis utebliven uppföljning debiteras hyreskostnaden för madrassen den verksamhet du lämnat.

När du överrapporterat patienten till annan förskrivare meddelar du oss det genom att använda formuläret nedan.

Vid vissa situationer behöver dina förskrivaruppgifter i vårt beställningsystem uppdateras. Det kan till exempel vara i samband med

  • byte av arbetsplats
  • tillägg av ny arbetsplats
  • namnbyte

Kontakter

Kundtjänst Centrum för hjälpmedel

Lars Kälvemark

Hjälpmedelskonsulent i kundtjänst

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 2 november 2021